maandag 9 maart 2015

Revolutie in het hoger onderwijs

Ruim 45 jaar na de eerste bezetting is het Maagdenhuis van de Universiteit van Amsterdam opnieuw bezet door studenten. De eis is ongeveer hetzelfde als toen, namelijk meer inspraak voor studenten. Studenten (en docenten) hebben, sinds eind jaren 90 een professionalisering van de instellingen van hoger onderwijs door minister Jo Ritzen werd doorgevoerd, weinig meer te zeggen. Bestuurders zijn de baas in het hoger onderwijs en kunnen vrijelijk doen en laten wat hun goed dunkt. Soms doen ze goed, maar vaak gaat het ook fout. Zo kun je bestuurders meemaken die bij hun vertrek miljoenentekorten achterlaten waar hun opvolgers en de medewerkers maar een oplossing voor moeten zien te vinden. Het curieuze is dat de zogenaamde raden die onder invloed van de democratiseringsgolf in de jaren 60 en 70 aan universiteiten werden opgericht, nog steeds bestaan. De leden van die raden waar ook studenten zitting in hebben, worden bovendien democratisch gekozen. Alleen hebben die raden nog slechts een ‘adviserende’ rol. Bestuurders hoeven zich niets van die adviezen aan te trekken. In private bedrijven heb je ook geen democratie, hoor je wel eens als verdediging. Als een bedrijf het echter slecht doet, vliegt de bestuurder de laan uit. Bestuurders die het slecht doen bij onderwijsinstellingen krijgen vaak een andere mooie functie.
Daarnaast hekelen studenten het rendementsdenken. Een treffende illustratie van wat bedoeld wordt met rendementsdenken zijn de prestatieafspraken die tussen de universiteiten en het ministerie in 2012 zijn afgesloten. De instellingen werden gedwongen door de toenmalige staatssecretaris voor onderwijs Halbe Zijlstra om allerlei ambities te formuleren, zoals de ambitie dat het rendement in de eerste fase van de studie (de ‘bachelor’) omhoog gaat. De huidige minister van onderwijs, Jet Bussemaker heeft die prestatieafspraken overgenomen. Helaas voor de minister heeft een indicator als het bachelor-rendement heel weinig met de kwaliteit van onderwijs te maken. Iedere docent weet dat als jouw bestuurders een hoger rendement eisen, je gewoon meer studenten laat slagen voor je tentamens. Met pijn in het hart, dat wel, want voor de gedreven docent staat kwaliteit voorop. Het opvallende was dat niemand op de werkvloer (zowel docenten als studenten) zich erg druk maakte om die prestatieafspraken. Men was murw geslagen, zo leek het: weer zo’n oekaze van topbestuurders waar je niks mee kunt.
Maar nu is er dus opeens een revolte van studenten tegen het machtsmonopolie van bestuurders en tegen blinde rendementseisen op de studieresultaten. Inspraak van studenten en medewerkers om megalomane bestuurders in toom te houden, lijkt me geen slecht idee. Net zo min als het afschaffen van prestatiemaatstaven die geen verband houden met de kwaliteit van het onderwijs.
Verschenen op 6 maart 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten